Як себе вести в разі перевірки правоохоронними та наглядовими органами
10:00 - 19:00
Пн-Пт; Сб: 10-15 год.
10:00 - 19:00
Пн-Пт; Сб: 10-15 год.
 

Як себе вести в разі перевірки правоохоронними та наглядовими органами

Юридична компанія Асмунд, Рівне > Як себе вести в разі перевірки правоохоронними та наглядовими органами

 

Курс на зменшення «силового» впливу на бізнес

«Для того, щоб бізнес безперешкодно існував,  власнику необхідно розуміти свою та корпоративну тактику поведінки у випадку перевірки фіскальними, контролюючими та правоохоронними органами. Як правило, працівники вище вказаних структур, застосовують прийоми психологічного тиску. Ціль – збити з пантелику директора та працівників, щоб отримати бажаний результат», – розповідає директорка, адвокатка Юридичної компанії «Асмунд», спеціаліст в галузі кримінального та сімейного права Катерина Воронюк.

Органи, що здійснюють заходи перевірки,  можна поділити на наступні категорії:

  1. ФІСКАЛЬНІ ОРГАНИ, що покликані забезпечувати інтереси казни й наповнення бюджету:
  • органи податкової служби;
  • органи контрольно-ревізійної служби;
  • органи соціального страхування;

Як окремий перевіряючий орган можна сюди віднести й органи Пенсійного фонду, хоча кошти Пенсійного фонду не включаються до бюджету, але враховуючи особливий статус внесків у Пенсійний фонд, органи ПФ є контролюючим органом щодо цих внесків.

  1. КОНТРОЛЮЮЧІ ОРГАНИ, що покликані забезпечувати безпеку життєдіяльності громадян:
  • санітарно-епідеміологічна служба;
  • державна пожежна служба;
  • органи захисту прав споживачів;
  • органи екологічного контролю.
  •  інспекція з питань праці
  1. ПРАВООХОРОННІ ОРГАНИ, що покликані забезпечувати інтереси суспільства та держави:
  • органи міліції;
  • органи служби безпеки;
  • органи прокуратури;
  • органи митної служби.

Даний перелік не є вичерпним, оскільки в разі здійснення суб’єктами підприємницької діяльності різних видів провадження бізнесу, можливі й інші втручання зі сторони органів державної влади та управління, наприклад, при здійсненні робіт з підвищеною небезпекою, для чого необхідно отримувати окремий дозвіл Держнаглядохоронпраці, і відповідно Держнаглядохоронпраці має право здійснювати перевірку дотримання умов, визначених дозволом.

Найчастіше бізнес підлягає контролю з боку податкової служби, інспекції з питань праці. Особливої уваги слід приділяти правоохоронним органам, що зокрема здійснюють обшукові дії.

Податкові перевірки бувають камеральними, документальними та фактичними. Вони можуть бути як плановими, так і позаплановими, виїзними та невиїзними. Основний вид контролю відбувається під час документальних перевірок. Будь-який вид перевірки обов’язково має здійснюватися на основі предмету перевірки, який чітко має бути зафіксованим у наказі голові контрольному органу, який проводить дану процедуру.

Планові документальні перевірки на виїзній основі здійснюються базуючись на план з періодичністю, яка залежить від надійності об’єкта.

Податковий інспектор може навідуватися з перевіркою на підприємство з високою надійністю 1 раз на 3 роки, з середньою 1 раз на 2 роки, зовсім ненадійних 1 раз на рік.

Підприємство, яке підлягає перевірці, має бути повідомлено про приїзд інспектора не пізніше, ніж за 10 днів до призначеної дати. Адміністрації організації дають на підпис або надсилають поштою копію наказу про майбутню документальну планову перевірку з точною датою початку даного заходу.

Документальна планова перевірка здійснюється без попередження, але при умові, що керівництво підприємства перед її початком прочитало наказ про перевірку та, якщо є хоча б одна причина її здійснення, яка передбачена ст. 78.1 Податкового кодексу України.

Документальна невиїзна перевірка здійснюється за тим самим алгоритмом, що і виїзна. Відмінність першої полягає тому, що вона проводиться в установі контролюючого органу при наявності звітних або інших документів за відсутності осіб об’єкту перевірки.

Фактичні перевірки діють лише на виїзній основі без попередження. Їх проводять на місці фактичного провадження підприємством своєї діяльності. Вони відрізняються від документальних виїзних перевірок кількістю податкових інспекторів. Їх має бути не менше двох.

Камеральна перевірка здійснюється у стінах органу Державної податкової служби України. Щоб її провести підприємство не потрібно повідомляти.

Що повинен робити директор підприємства під час перевірки податкової інспекції:

  1. Директор має обов’язково бути присутнім на перевірці (або його заступник або інша уповноважена особа) ;
  2. Обов’язково фіксувати  перевірку на відео;
  3. Попросити показати інспектора посвідчення та переписати всі його дані. Особливу увагу слід звернути чи не прострочений термін його дії.
  4. Попросити надати наказ та направлення на перевірку: оригінали та копії.
  5. Перевірити у наказі всі реквізити;
  6. Перевірити строки перевірки, які вказані у направленні;
  7. Попросити перевіряльника поставити підпис у журналі реєстрації перевірок;
  8. Надавати контролеру тільки ті документи, які мають відношення до предмета перевірки;
  9. Ви не повинні показувати вміст сейфу, шухляд та шафи;
  10. Варто отримати документ, складений за результатами перевірки;
  11. Оскаржити висновки контролера згідно з чинним законодавством;
  12. Якщо в інспектора немає всіх вищезгаданих документів, директор має право не допустити його на територію підприємства;
  13. Якщо інспектор, попри відмову силовими методами прагне потрапити на підприємство, директор має право викликати поліцію;

Крім перевірок податковими інспекторами на директорів підприємств чекають ще перевірки інспекції праці. Проте, після прийняття Постанови №295 від 26 квітня 2017 року можна забути про планові та позапланові перевірки. На зміну їм прийшли інспекційні відвідування та невиїзні інспекції.

Приводом для інспекційних відвідувань може бути:

  • заява працівника, у якій йдеться про порушення законодавства Праці на підприємстві, установі або організації;
  • заява фізичної особи, стосовно якої були порушені трудові відносини тощо.

Невиїзні інспектування здійснюються у стінах відповідного органу за наявністю документації, яку надав об’єкт відвідування.

Під час перевірки інспектором праці підприємства, установи чи організації директор, власник має право:

  • Здійснити перевірку документів у інспектора;
  • Контролювати дії інспектора, а саме чи внесені всі дані про здійснення інспекційного відвідування до журналу перевірок об’єкта відвідування;
  • Перед тим, як ставити підпис на акті, варто ознайомитися з тим, що підписуєте, і знати всі свої права та обов’ язки;
  • Контролювати, щоб інспектор виконував всі дії згідно з чинного законодавства;
  • Вимагати, щоб вся інформації, дані та результати перевірки не стали загальнодоступними;

Також власники, директори підприємств мають знати при яких умовах вони мають право не пустити інспектора праці на свою територію:

  • Відсутність документів інспектора,  у що перевіряє;
  • Якщо термін здійснення інспекційного відвідування перевищує усі строки.

Обшук звалюється на підприємство як сніг на голову. Приводом для обшуку може бути:

  • виявлення чи можливість фіксування інформації про обставини вчинення правопорушення;
  • пошук знаряддя правопорушення;
  • встановлення місцезнаходження осіб, що перебувають у розшуку;

Що потрібно робити, якщо до вас «прийшли» з обшуком?

  1. Зберігайте спокій;
  2. Перевірте законність усіх дій;
  3. Пам’ятайте, якщо до вас завітали у період з 22 до 6 години ранку, можна не допускати слідчих та усіх учасників обшуку;
  4. Вимагати, щоб особа, яка буде здійснювати обшук назвала свої персональні дані та показала свої документи. Перепишіть усю наявну інформацію.

Запам’ятайте, що вам обов’язково мають надати ухвалу слідчого судді. У ній мають бути: термін дії ухвали, адреса приміщення, де буде обшук, інформація про особу, якій належить житло, офіс чи інша будівля, найменування речей, документів та положення закону на основі якого була винесена ухвала;

  1. Не надавати ніяких показань або свідчень. Для таких пояснень вам має бути вручена повістка на допит;
  2. Не давати мобільні телефони, комп’ютери особі, яка здійснює обшук, якщо про це не вказано в ухвалі. Це ж саме стосується і паролів до гаджетів;
  3. Перевірити чи є два незалежних понятих;
  4. Спостерігати за рухом усіх учасників процедури;
  5. Скористатися послугами адвоката;
  6. Ретельно ознайомитися з протоколом обшуку перед його підписанням.
  7. Вносити до протоколу усі правки та зауваження та зробити собі його копію.

Отже, у випадку перевірок найголовніша зброя бізнесмена – юридична грамотність. Коли ви чітко розумієте свої права та обов’язки, ніхто не може примусити робити вас те, що не передбачено законом. Чим впевненіше себе поводить бізнес в таких ситуаціях, тим більше шансів впоратися з «силовими» методами.

Пам’ятайте! Незнання законів не звільняє від відповідальності, а якщо проінформований означає озброєний!

Інформаційно-аналітичний центр «ЛІГА» (посилання тільки для підписників сайту «Ліга Закон»).

Потрібна консультація?

Спеціаліст напряму:

Катерина Воронюк

Катерина Воронюк

Директор, засновник, адвокатка

© Юридична компанія «Асмунд». 2018-2020