Порядок оформлення спадщини
10:00 - 19:00
Пн-Пт; Сб: 10-15 год.
10:00 - 19:00
Пн-Пт; Сб: 10-15 год.
 

Порядок оформлення спадщини

Юридична компанія Асмунд, Рівне > Порядок оформлення спадщини

Порядок оформлення спадщини

Порядок оформлення спадщини

Спадкування нерухомості – процедура довготривала та клопітка. Спадкоємці можуть отримати нерухомість двома способами: за заповітом і за законом. До речі, почати процедуру спадкування необхідно у чітко визначений термін – до 6-ти місяців від моменту смерті родича.

Спочатку необхідно звернутися до приватного або державного нотаріуса, який здійснює свою діяльність на території нотаріального округу (місто, район), де на момент смерті був зареєстрований (не проживав – важливо) померлий.

Якщо ж даний факт відсутній, тоді місцем відкриття спадку можна вважати територіальне місцезнаходження нерухомості, тобто звертатись необхідно до нотаріуса, який здійснює свою діяльність на території розташування нерухомого майна.

Важливий момент, якщо ви хочете користуватися послугами державного нотаріуса звернутися до нього варто найраніше, як тільки можливо, через величезні черги.

У  нотаріуса пишемо заяву про прийняття спадщини після померлого.

Перелік документів, які необхідні щоб отримати спадок

  • свідоцтво про смерть померлого – оригінал;
  • довідка, де зафіксовано місце реєстрації померлого, де він і з ким був зареєстрований на момент смерті;
  • документи, які підтверджують право власності на майно померлого (наявність не обов’язкова);
  • паспорт та реєстраційний номер облікової картки платника податків спадкоємця;
  • заповіт (якщо спадкуємо за заповітом);
  • якщо за законом – документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб);
  • оплата послуг нотаріуса і державного мита за відкриття спадкової справи.

Запам’ятайте, згідно Порядку вчинення нотаріальних дій, нотаріус не може прийняти заяву про прийняття або відмову від спадщини від імені спадкоємців третіми особами.  Спадкоємець повинен або сам з’явитись до нотаріуса або з’явитись до найближчого нотаріуса, який посвідчить підпис на заяві про прийняття спадщини й відправити цю заяву до нотаріуса для прийняття спадщини.

Коли увесь пакет документів сформовано і подано нотаріусу, той у свою чергу надає витяг зі спадкового реєстру.

Побутує думка, що жити у квартирі чи будинку, яку отримали у спадок, не можна протягом 6-ти місяців. Жити можна, але заборонено її продавати чи дарувати, поки не отримаєте у нотаріуса свідоцтво про право на спадщину.

Випадки спадкування:

  1. За заповітом – ніхто і ніяк не впливає на процеси спадкування (винятки, які потрібно уточнювати у нотаріуса, якщо на житловій площі були зареєстровані  – інваліди, пенсіонери, неповнолітні діти)
  2. За законом мають право спадкувати родичі за ступенем споріднення:

1 черга – один з подружжя, діти або батьки,

2 черга – рідні брати й сестри, баби, діди

3 черга – тітки, дядько

4 черга – зареєстровані мешканці, які прожили не менше 5 років разом з померлим однією сім`єю.

Якщо немає претендентів на спадщину серед вище вказаних категорій, тоді спадкують родичі до 6 ступеня споріднення.

Після закінчення терміну 6 міс після смерті спадкодавця, нотаріус може видати свідоцтво про право на спадщину. Слід зазначити, що термінів для отримання свідоцтва про право на спадщину немає.

Документи, які потрібні:

  • Заява про видачу свідоцтва про право на спадщину;
  • Оригінали правовстановлюючих документів на майно;
  • Квитанції про сплату державного мита та адміністративного збору за реєстрацію у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
  • оплата послуг нотаріуса.

Після цього нотаріус видає свідоцтво на спадщину за законом/за заповітом

Разом із видачею свідоцтва на право на спадщину нотаріус реєструє за вами право власності на спадкове майно у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

І тоді ви – законний власник нового майна.

На кожне нерухоме майно видається окреме свідоцтво (земельна ділянка, пай, будинок, квартира тощо).

Оплата державного мита

Щоб здійснити оплату нотаріус, що займається вашою справою, має дати реквізити за якими оплатити або сам оплатить Ви йому просто залишаєте кошти. Оплатити можна у будь-якому відділенні банку.

Процедура відмови від спадку

Всі особи, які отримали спадок можуть написати відмову від нього протягом 6 місяців з моменту смерті спадкодавця. Цей строк поновленню не підлягає.

Якщо пропустили 6 місячний термін, тоді потрібно звертатися до суду із позовною заявою про визначення додаткового строку для прийняття спадщини.

Якщо спадкоємець, який прийняв спадщину, надасть вам згоду також на прийняття спадщину  – теж звертаємося до нотаріуса.

Зверніть увагу, якщо хтось зі спадкоємців звернувся до нотаріуса про прийняття спадщини, то усі інші повинні йти теж до того ж нотаріуса. Після померлого заводиться лише одна спадкова справа, яку може вести лише той нотаріус, до якого першого звернулись спадкоємці.

Задайте питання юристу за допомогою форми:

Спеціаліст напряму:

співзасновник рівненської юридичної компанії «Асмунд» Віталій Бучек

Віталій Бучек

Засновник, юрист

© Юридична компанія «Асмунд». 2018-2020